Yrittäjä, ethän jätä verkkonäkyvyyttäsi sosiaalisen median varaan?

Ihmiset etsivät nykyään verkosta ennen kaikkea hyödyllistä tietoa ostopäätösten tueksi. Tällaista tietoa he eivät löydä sosiaalisen median kanavistasi, elleivät jo valmiiksi seuraa sinua. Sosiaalisen median kanavissa julkaisusi hukkuvat nopeasti uutisvirtaan eikä tietoa ole helppo etsiä Facebook-sivulta. Kaikki eivät käytä sosiaalisen median kanavia, eivätkä siksi lainkaan näe niissä jakamaasi tietoa. Tiesithän että some-postaukset eivät myöskään näy verkkohaun tuloksissa?

6 syytä miksi tarvitset verkkosivut kasvattaaksesi asiakaskuntaasi

Moni yrittäjä saattaa pohtia tarvitaanko nettisivuja jos yrityksellä on olemassa Facebook-sivut tai muita sosiaalisen median kanavia. Yrityksen verkkosivut ovat kuitenkin tärkeät myös sosiaalisen median aikakaudella. Ajanmukaiset ja informatiiviset verkkosivut luovat yrityksestä uskottavan kuvan ja tarjoavat asiakkaan kaipaamaa tietoa ostopäätöksen tueksi.

Sosiaalisen median kanavia kannattaa toki hyödyntää kotisivujen rinnalla. Some on hyvä paikka jakaa tietotaitoa, mainostaa ja kertoa inhimillisiä tarinoita yrityksestä. Sosiaalisen median tulisi kuitenkin olla yrityksesi verkkonäkyvyyden laajennus, ei sen kivijalka.

Miksi sinun ei pitäisi koskaan luottaa pelkkään someen?

  • Potentiaalinen asiakkaasi ei välttämättä näe sosiaalisessa mediassa jakamaasi tietoa
  • Potentiaalinen asiakkaasi ei ehkä käytä sosiaalista mediaa
  • Sosiaalisessa mediassa näyt lähinnä niille jotka jo seuraavat sinua
  • Sosiaalisen median julkaisujen elinkaari on lyhyt
  • Et itse omista sosiaalisen median sivujasi
  • Kotisivuillasi voit toteuttaa ideoitasi rajattomasti

Käydään seuraavaksi nämä seikat läpi kohta kohdalta.

1. Potentiaalinen asiakkaasi ei näe sosiaalisessa mediassa jakamaasi tietoa

Olennaista tietoa on vaikea löytää sosiaalisen median sivuilta, sillä se hukkuu nopeasti uutisvirtaan. Sosiaalisen median kanavien luonne on toisenlainen kuin kotisivujen, ja sen vuoksi ne soveltuvat paremmin yrityksen perustietojen esittelyyn, kampanjoiden mainostamiseen ja ajankohtaisten asioiden kertomiseen.

Sosiaalisesta mediasta on vaikea löytää tietoa

Otetaan esimerkki: kirjoitat Facebookiin postauksen, jossa annat paljon hyödyllisiä vinkkejä asiakkaillesi. Jonkin ajan (ei niin kovinkaan pitkän) kuluttua postaus on painunut niin alas sivullasi, ettei kukaan enää näe sitä. Harvoin ihmiset jaksavat vierittää sivua kovin pitkälle siinä toivossa että löytäisivät jotakin kiinnostavaa.

2. Potentiaalinen asiakkaasi ei käytä sosiaalista mediaa

Kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa (ainakaan työasioissa) eivätkä siten välttämättä löydä yrityksestäsi juuri muuta infoa kuin yhteystiedot.

Kun asiakas tekee verkkohaun (eli Google-haun) löytääkseen vastauksia kysymyksiinsä, ei hän löydä Facebookissa julkaisemaasi tekstiä, vaikka se tarjoaisikin ratkaisun hänen ongelmaansa.

3. Sosiaalisessa mediassa näyt lähinnä niille jotka jo seuraavat sinua

Sosiaalisessa mediassa tavoitat parhaiten ne jotka jo tuntevat yrityksesi tai seuraavat yrityksesi kanavaa. Uusia asiakkaita sen sijaan on vaikea tavoittaa. Voit tietysti jakaa julkaisujasi eri ryhmiin tai mainostaa niitä ko. kanavan sisällä, mutta et voi jakaa eteenpäin muihin kanaviin.

Jos sinulla on vaikkapa vain Facebook-sivut, niin näkyvyytesi jää suppeaksi. Mainosten avulla voit ehkä saada lisää tykkäyksiä ja jopa seuraajia Facebook-sivullesi, mutta onko tästä konkreettista hyötyä jos tykkääjät ja seuraajat eivät muutu ostaviksi asiakkaiksi? Tällä tavoin et myöskään pysty mittaamaan mainoksista saatavaa hyötyä.

4. Sosiaalisen median julkaisujen elinkaari on lyhyt

Some-kanavien postaukset ovat lyhytikäisiä, kun taas verkkosivuillasi julkaistut sisällöt säilyvät ja niitä saatetaan löytää ja jakaa uudelleen vuosienkin päästä etenkin jos sisältö on hyödyllistä ja ajatonta.

5. Et itse omista sosiaalisen median sivujasi

Ulkopuoliset tahot rajoittavat some-tiliesi sisältöä, ulkoasua, rakennetta ja jopa julkaisujesi näkyvyyttä. Sosiaalisen median tilien kontrolloinnin ja kehittämisen mahdollisuudet ovat rajalliset, koska et itse omista niitä. Et voi vaikuttaa sosiaalisen median tilisi ulkonäköön oikeastaan muutoin kuin valitsemalla sellaisia kuvia jotka tukevat brändisi/yrityksesi visuaalista ilmettä.

Sosiaalisen median kanavien yhtenään muuttuvat algoritmit vaikuttavat siihen kenelle julkaisusi näkyvät. Esim. Facebookissa vuonna 2020 orgaaniset (ei maksetut) julkaisut tavoittivat 5,2 % seuraajista (lähde).

Julkaisujasi voidaan poistaa tai tilisi voidaan sulkea tai kaapata

Julkaisujasi voidaan poistaa tai tilisi voidaan sulkea mikäli ne eivät sovi some-kanavan ehtoihin. Etenkin Facebookissa käyttäjillä on jo pitkään ollut ongelmia saada julkaisemansa sisältö sopimaan jatkuvasti muuttuviin sääntöihin.

Taannoin Facebook esti kokonaan australialaisten uutisten jakamisen palveluunsa vastalauseena Australian lakiesitykselle, jossa se vaatii teknologiayrityksiltä maksua uutisten jakamisesta alustoillaan.

Toisinaan tilin sulkeminen voi johtua väärinkäsityksestä jolloin tili on palautettavissa, mutta kaikkeen tähän saat varmasti kulumaan paljon arvokasta aikaa. Ja mitä jos tiliä ei saakaan takaisin? Tällöin olet menettänyt kaiken siihen uhraamasi ajan ja vaivan sekä tiliäsi seuraavan potentiaalisen asiakaskunnan.

Miten estät yrityksesi verkkopresenssiä haihtumasta taivaan tuuliin? Varmista että verkkonäkyvyytesi on omissa käsissäsi!

Pahimmassa tapauksessa tilisi voidaan kaapata tai nimissäsi voidaan luoda valeprofiili joka tekee hallaa maineellesi. Valeprofiileja on viime aikoina esiintynyt paljon etenkin Instagramissa ja useimmiten niiden avulla yritetään kalastella esim. tilitietoja.

Monet sosiaalisen median kanavat ovat vakiinnuttaneet asemansa ja niillä on laaja seuraajajoukko, mutta kanavia myös syntyy ja kuolee uusien käyttäjäsukupolvien myötä. Entäpä jos käyttämäsi kanava jonakin päivänä lakkaa kokonaan olemasta?

6. Kotisivuillasi voit toteuttaa ideoitasi rajattomasti

Ihmiset etsivät verkosta nykyään ennen kaikkea tietoa. Tiedon tulee lisäksi olla heille hyödyllistä. Ennen ostopäätöksen tekoa asiakas haluaa tutustua tuotteen tai palvelun tekijään, taustoihin, työtapoihin, ammattitaitoon ja arvoihin. Vasta kun hän on saamansa taustatiedon avulla vakuuttunut siitä että tekijä, tuote tai palvelu on sopiva hänen tarkoituksiinsa, on hän valmis tekemään ostopäätöksen. Jos potentiaalinen asiakkaasi etsii verkosta tällaista tietoa ostopäätöksensä tueksi, ei hän löydä Facebook-julkaisujasi.

Pystyt julkaisemaan verkkosivuillasi paljon monipuolisempaa sisältöä kuin missään some-kanavassa. Näitä julkaisuja voit sitten jakaa sopiviin sosiaalisen median kanaviin tai tehdä samasta aiheesta tiivistelmiä, joiden kautta saat kävijöitä kotisivuillesi.

Verkkosivuillasi voit esimerkiksi

  • kirjoittaa asiantuntija-artikkeleita
  • tarjota vinkkilistoja tai ladattavia oppaita
  • kertoa asiakastarinoita ostopäätöksen tueksi
  • myydä tuotteitasi verkkokaupassa
  • sitouttaa kävijöitä tarjoamalla mahdollisuuden tilata uutiskirje tai blogiartikkelit sähköpostiin

Mihin niitä sosiaalisen median kanavia sitten tarvitaan?

Kun sinulla on kotisivut kunnossa ja tuotat jatkuvasti uutta hyödyllistä sisältöä, sinun kannattaa ehdottomasti jakaa sisältöjä eteenpäin some-kanavillasi. Lisäksi voit luoda artikkeleistasi mainoksia esimerkiksi Facebookissa, ja ohjata niiden avulla kävijöitä verkkosivuillesi. Sieltä he toivottavasti löytävät lisää kiinnostavaa sisältöä jota he sitten jakavat eteenpäin omissa verkostoissaan. Ja näin tunnettuutesi kasvaa ja potentiaalinen asiakas-/seuraajakuntasi laajenee. Tällä tavoin sitoutetut kävijät ovat jo askelen lähempänä ostopäätöksen tekoa kuin ensi kertaa julkaisuusi tai mainokseesi törmäävät.

Sosiaalinen media ei yksin riitä kasvattamaan myyntiäsi ja asiakaskuntaasi, mutta se toimii hyvänä tukena kun kotisivusi ovat kunnossa.

Myös Facebookin algoritmi arvostaa muuten entistä enemmän aidosti kiinnostavaa sisältöä joka herättää keskustelua! Olet ehkä huomannutkin, että mainoksia näytetään vähemmän, mutta kavereittesi kommentteja erilaisiin artikkeleihin enemmän kuin aikaisemmin.

Sosiaalisessa mediassa voit toki myös mainostaa tarjouksiasi ja ohjata mainoksista liikenteen kotivuillesi josta asiakas voi joko ostaa ko. tuotteita/palveluita tai saada niistä lisätietoa.

Jos arvelet, ettei aikasi riitä eri kanavien aktiiviseen päivittämiseen tai sinulle ei ole riittävästi niihin soveltuvaa sisältöä, on hyvä miettiä kannattaako tilejä perustaa. Sosiaalinen media vaatii aikaa, panostusta ja ennen kaikkea vuorovaikutusta!

Yksi vaihtoehto on ulkoistaa sosiaalisen median tilien päivittäminen jollekin toiselle. Kaikissa kanavissa ei myöskään tarvitse olla. Keskity niihin kanaviin joissa potentiaaliset ja nykyiset asiakkaasi ovat ja joihin sinun on luontevaa tuottaa sisältöä. Sosiaalisen median kanavat ovat eri luonteisia keskenään (esim. Instagram keskittyy valokuviin ja nykyään enemmän ja enemmän myös videoihin), joten niihin kannattaa perehtyä ja miettiä mikä sopii itselle.

Mikäli sinun aikasi ei riitä tuottamaan julkaisuja useisiin eri kanaviin, pidä huoli ainakin siitä että yrityksen perustiedot verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa ovat ajan tasalla!

 

Oliko artikkeli hyödyllinen? Jaa sisältö muillekin!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on email

Jätä kommentti