Usein kysyttyä verkkosivuista ja toteutuksesta
Verkko-osoite eli domain on verkkosivustosi osoite joka kirjoitetaan selaimen osoiteriville. Domain kannattaa valita huolellisesti koska sillä on merkitystä myös hakukonenäkyvyyden kannalta. Domain nimen tulisi olla lyhyt ja ytimekäs, helppo muistaa ja kirjoittaa. Verkko-osoitteen tulisi viitata yrityksen nimeen tai toimialaan.
Palvelintila, eli webhotelli, paikka (koti) verkkosivuille. Monesti domain ja webhotelli kannattaa selvyyden vuoksi hankkia samasta paikasta. On olemassa WordPressiin erikoistuneita palveluntarjoajia, joilta saa samassa paketissa verkko-osoitteen, palvelintilan ja sivuston ylläpidon joka sisältää WordPressin ja lisäosien päivitykset.
Nykyaikaisen verkkosivuston ylläpito vaatii panostusta. WordPress-julkaisujärjestelmä ja siinä käytettävät lisäosat tulee pitää ajan tasalla ja niiden tietoturva- ja versiopäivitykset täytyy suorittaa säännöllisesti. Ylläpidosta voi huolehtia itse tai voimme ottaa sen hoitaaksemme erillisellä sopimuksella. Halutessasi voimme sisällyttää sopimukseen myös sisältöpäivitykset ja/tai pienet muokkaukset sivustollesi.
Facebook-sivuilta on vaikea löytää tietoa, koska sivulla ei ole hierarkkista rakennetta.
Vanhat julkaisut hukkuvat pian uutisvirtaan, eikä julkaisuja välttämättä edes näe kovin moni.
Facebook-sivun päivitykset eivät myöskään löydy hakukoneiden avulla.
Et omista itse Facebook-sivujasi ja kontrolloinnin mahdollisuudetkin ovat rajalliset. Julkaisuja voidaan poistaa tai tilejä sulkea mikäli ne eivät sovi Facebookin jatkuvasti muuttuviin ehtoihin.
Mahdollisuutesi kehittää Facebook-sivuasi (etenkin sen visuaalista ilmettä) ovat hyvin rajalliset.
Kaikki eivät myöskään käytä Facebookia.
Tämäkin onnistuu. Yhden sivun laajuinen esittelysivu toimii hyvänä alkuna, mutta pitkäaikaiseksi ratkaisuksi en sitä suosittele hakukonenäkyvyyden kannalta. Ei myöskään kannata siirtyä monisivuisesta sivustosta yksisivuiseen.
Aloittavan yrityksen pieni verkkosivusto voi olla ns. one pager mutta yhtä hyvin se voi koostua useammastakin sivusta.
Tämä onnistuu kyllä, mutta kannattaa muistaa ettei aina ole mahdollista päästä pikselintarkasti samaan lopputulokseen vaan kompromisseja joudutaan luultavasti tekemään. Matkan varrella saatetaan myös huomata että tarvitaan lisää toiminnallisuuksia tai sivustolle aiotut sisällöt muuttuvat. Siksi verkkosivuprojekti aloitetaan aina sisällön suunnittelulla.
Valmis visuaalinen suunnitelma ei myöskään vaikuta projektin hintaan koska se ei vähennä työmäärää.
Valitettavasti se ei ole mahdollista. Käytämme työssäme vain hyväksi havaitsemiamme työvälineitä. Teemoja on olemassa tuhansittain, eikä niiden teknisestä laadusta voi olla olla varma. Lisäksi valmiit teemat taipuvat huonosti visuaalisen ilmeen tai toivottujen sisältötyyppien muokkauksiin.
Sisällön suunnittelu verkkosivuille ei aina ole helppoa. Tekstit täytyy kirjoittaa siten, että olennainen sisältö erottuu käyttäjälle yhdellä silmäyksellä ja kertoo hänelle löytyykö sivulta vastaus hänen ongelmaansa.
Mikäli olet teettänyt tekstit sivustolle ammattilaisella (copy writerilla), voimme käyttää niitä sellaisenaan.
Useimmiten tekstit kuitenkin vaativat vielä muokkaamista ja monissa tapauksissa jopa täysin uudelleen kirjoittamista.
Tämä on ymmärrettävä vaihtoehto nykypäivänä kun mahdollisuuksia on monia. On kuitenkin hyvä muistaa että verkkosivujen teko vaatii paljon muutakin kuin sisältöjen kauniin esillepanon. Konsultoin mielelläni sinua sivuston suunnittelussa. Pyydä tarjous konsultaatiosta ›
Onko sinulla jotakin muuta kysyttävää? Ole ihmeessä yhteydessä!