Asiakkaan muistilista verkkosivuprojektiin

Oletko joskus pohtinut mitä sinun tulisi tietää ennen verkkosivuprojektin aloitusta? Mitä olisi hyvä miettiä etukäteen ja miten valmistautua? Mitä paremmin olet selvittänyt asioita etukäteen itsellesi, sitä varmemmin saat tarjouksen joka vastaa tarpeitasi. Tarjousta voidaan toki aina tarvittaessa tarkentaa.

Ennen tarjouspyyntöä kannattaa miettiä ainakin seuraavia:

Tavoitteet verkkosivustolle

Pilko tavoitteet konkreettisiin, mitattaviin tavoitteisiin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi:

  • lisää yhteydenottoja
  • lisää tuotetilauksia
  • lisää uutiskirjeen tilaajia

Domain

Verkko-osoite eli domain, nimi verkkosivustolle. Domain kannattaa valita huolellisesti ja sen tulisi olla mieluummin lyhyt kuin pitkä, helposti muistettava ja mahdollisesti myös yrityksen toiminnasta kertova. Verkko-osoitteessa ei voi olla välilyöntejä eikä skandinaavisia merkkejä. Autan tarvittaessa domainin rekisteröinnissä.

Webhotelli

Palvelintila, eli webhotelli, paikka (koti) verkkosivuille. Monesti domain ja webhotelli kannattaa selvyyden vuoksi hankkia samasta paikasta. On olemassa WordPressiin erikoistuneita palveluntarjoajia, joilta saa samassa paketissa verkko-osoitteen, palvelintilan ja sivuston ylläpidon joka sisältää WordPressin ja lisäosien päivitykset.

Yrityksen visuaalinen ilme

Onko yritykselle määritelty tyyliohjeet ja värit? Onko yrityksellä logo tai muita brändielementtejä? Onko logosta olemassa originaalia versiota ja täytyykö sitä muokata verkkosivustolle sopivaksi? Onko yrityksen visuaalinen ilme ajan tasalla? Autamme myös yritysilmeesi hiomisessa osana verkkosivuprojektia niin halutessasi.

Materiaalien toimituksen resurssit

Onko yrityksellä omasta takaa verkkosivustolle sopivia teksti-, video- ja kuvamateriaaleja? Kuka tuottaa ja syöttää sisällöt sivustolle ja minkälaisella aikataululla tämä onnistuu?

Yrityksen rooli projektissa

Yrityksen sisältä tulisi nimetä henkilö joka vastaa projektista toimittajan suuntaan ja jolla on valtuudet tehdä päätöksiä itsenäisesti.

Sivustolle tulevat tekstit, kuvat ja muu materiaali sekä korjauspyynnöt tulee toimittaa sovitun ajan puitteissa. Näin prosessi saadaan pysymään aikataulussa.

Sisällön päivittämisen resurssit

Jo suunnitteluvaiheessa on hyvä pohtia löytyykö yrityksestä joku joka tuottaa uutta sisältöä verkkosivuille myös jatkossa. Jos esimerkiksi kuvamateriaalin tuottaminen tulee todennäköisesti olemaan haastavaa, voidaan sivuston ulkoasu suunnitella siten että kuvien puuttuminen ei muodostu ongelmaksi.

Mikäli sivustolle suunnitellaan blogia tulisi olla selvillä kuka kirjoittaa sinne artikkelit ja kuinka usein. Erilaisia osioita ja toimintoja voi lisätä sivustolle myöhemminkin, mutta blogi tai tapahtumakalenteri johon ei koskaan tule uusia päivityksiä näyttää hassulta ja voi pahimmillaan karkottaa kävijät sivustolta.

Ylläpito

Verkkosivuston ylläpito vaatii panostusta. WordPress-järjestelmä ja siinä käytettävä ulkoasuteema sekä lisäosat tulee pitää ajan tasalla. On palveluntarjoajia, joilta saa kaiken samassa paketissa (verkko-osoite, paikka sivuille ja ylläpito). Ylläpidosta voi myös halutessaan huolehtia itse tai voimme ottaa sen hoitaaksemme erillisellä sopimuksella. Halutessasi voimme huolehtia myös sisältöpäivityksistä ja pienistä muokkauksista sivustollesi.

Budjetti

Verkkosivustolle varattu budjetti kannattaa aina kertoa jo suunnittelun alkuvaiheessa. Suuntaa antava arvio on siinä vaiheessa täysin riittävä. Näin voimme paremmin keskittyä siihen että sivustosta saataisiin budjetin puitteissa toteutettua mahdollisimman laadukas ensimmäinen versio. Ensimmäisessä versiossa toteutetaan sivuston toiminnan ja perimmäisten tavoitteiden kannalta olennaiset osiot. Joitakin asioita voidaan siirtää suoraan jatkokehitykseen tai odottamaan parempaa ajankohtaa. Budjettia ja suunnitelmia voidaan tarvittaessa tarkentaa tai siirtää vaikka koko toteutus suotuisampaan ajankohtaan.

Jatkokehitys

Kannattaa miettiä mitkä osiot ja toiminnot ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Muita, vähemmän tärkeitä toimintoja voi jättää odottamaan jatkokehitystä. Nykyaikaisen verkkosivuston ei ole tarkoituskaan olla valmis, vaan sen tulee elää ja kehittyä. Sivuston oltua jonkin aikaa toiminnassa voidaan jatkokehitystä suunnitella myös kävijäseurannasta saatujen mittaustulosten perusteella tai vaikkapa käyttäjiltä kerätyn palautteen pohjalta.

Oliko artikkeli hyödyllinen? Jaa sisältö muillekin!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on email

Jätä kommentti